RECHTSOMKEER

2 augustus 2018 - Lagodechi, Georgië

8000 km rijden om dan te beslissen rechtsomkeer te maken…why not..reizen is plannen maken en die zijn er om te veranderen.

Het nieuws van de recente aanslag in Tadjikistan op de fietsreizigers is zwaar aangekomen en overschaduwt plots onze verdere tocht. De plaats waar het gebeurde lag ook op onze route.

Okee, we kunnen er met een boog omheen of een andere weg nemen, maar we hebben geen zin om ons in Tadjikistan ongemakkelijk te voelen en bij elke passerende auto met jonge gasten erin argwanend te zijn. Ook al denken we dat zeker nu de kans kleiner is dat het zich zal herhalen.

Bovendien weten we niet of er in Tadjikistan maatregelen zullen komen naar de toeristenstroom die misschien wordt beperkt of dat er in konvooi moet worden gereden in die regio. Veel vragen, veel wikken en wegen…

We zitten ook op een zeer beslissend punt. Eens we de boot over de Kaspische zee nemen naar Kazachstan is het een moeilijkere weg terug door visumgedoe.
De boot op zich nemen is ook niet evident (kan zijn dat je er een week op moet wachten in Baku). Dan gedurende minstens 2000 km elke dag zoeken naar benzine op de zwarte markt bij 40 graden en zeer veel slechte wegen… hmmmm

Ook al wisten we dit allemaal op voorhand, toch heeft dat ene tragische feit ons de energie hiervoor ontnomen.

Het opzet van onze trip is om te genieten en niet om het gevaar op te zoeken. Vandaar onze keuze om er een even mooie terugreis van te maken en dit door de landen die we al bezochten.

Morgen van het fijne Georgië terug naar Turkije. 😊

-Fotos en uitleg van Armenië volgen binnenkort-

1. Ann:
    2 augustus 2018
    Jullie moeten zich niet verantwoorden, maar doen waar jullie zich het best bij voelen...Groeten vanuit de laatste rustige dag in de Gasstraat 😎
  2. Carlo verbraeken:
    2 augustus 2018
    Ik vind het al een hele prestatie wat jullie hebben gedaan, maar ik begrijp ook dat geen prettige beslissing is, gezien de omstandigheden misschien wel de beste.
  3. Van hecke:
    2 augustus 2018
    8000 km is op zich een fantastische presentatie !
    En waarom het gevaar gaan opzoeken !
    Doe gewoon verder waar jullie zin in hebben en maak er het beste van
    Groeten vanuit de Schrijbergstraat , Linda & J Paul .
  4. Jo:
    3 augustus 2018
    Gelezen en goedgekeurd
  5. Enja:
    3 augustus 2018
    Ach, er zijn daar toch geen lekkere boterkoeken te koop!!!
    Groetjes A en B
  6. Mo:
    5 augustus 2018
    Ons medeleven aan de nabestaanden bij deze tragedie!
    In deze moeilijk omstandigheden moet u denken aan u eigen veiligheid!
    Wij wensen jullie nog een mooie doorreis!
  7. Kathy en Philippe:
    7 augustus 2018
    Veiligheid primeert! Geniet van jullie verdere vakantie!