1 Kirgizië

11 augustus 2019 - Osh, Kirgizië

Bij vertrek te Zaventem werd ons luchtig meegedeeld dat we tussen Istanbul en Bishkek op de wachtlijst staan, maar dat we zeker meekunnen. In Istanbul blijkt dat we pas de dag erna kunnen doorvliegen, samen met nog 20 gelukkigen. Het wordt dus een arrangement Istanbul op kosten van Turkish Airlines en  een compensatie erbovenop. Met andere woorden: een dagje later aankomen en gratis vlucht…😃

In Bishkek kunnen we met een zeer vriendelijke Kirgies mee naar ons hotel. Een tussenkomst in de taxi kost weigert hij categoriek. De zon komt op en Bishkek slaapt nog als we in de ochtendfriste langs het Ala-Too plein rijden.

Onze moto’s staan, samen met nog een 30-tal andere moto's, opgesteld, klaar voor vertrek. Eerst nog wat uurtjes slaap inhalen en acclimatiseren voor we Bishkek verkennen en onze bagage vertrekkensklaar maken. Het import douane document laat nog even op zich wachten, maar wordt ‘s anderendaags fier bezorgd door de hoteleigenaar.👍

We kunnen aan onze trip beginnen. Eerst de tank volgooien…and off we go. Nog geen 7 km gereden en Michel stelt vast dat de drukknop van zijn startmechanisme verdwenen is. Allicht losgetrild tijdens het transport. Het wordt behelpen met een ijzerdraad of een lucifer. Van een valse start gesproken…

De weg wordt heel mooi als we na Kara-Balta de bergen indraaien. Een woeste rivier rechts en eindeloze bergweides of rotsflanken aan de linkerkant. Na de pas rijden we over een hoogplateau waar nomaden met hun yurten en paarden staan. Kinderen zwaaien enthousiast. Intrigerende omgeving waar we niet op uitgekeken geraken.

Toktogul is waar we onze dag eindigen. In de tuin van het kleine guesthouse staat een zeer mooie en kleurrijke yurt opgesteld waar de maaltijden worden geserveerd. Er arriveren die avond nog 3 motards (1 Rus en een koppel uit Slovenië) die nog wel wat ervaringen willen delen.

De ventilator in de kamer draait overuren. Morgen toch graag een kamer met airco! Overdag loopt het tegen de 40°C aan…tel daar gerust 5° bij van de hitte van onze motor en kledij… gelukkig ben je dit snel vergeten als je onder de douche staat.😅

Momenteel nemen we een rustdag in Osh. Morgen de grens over naar Oezbekistan, de Fergana vallei in, een zeer vruchtbare maar ook vlakke regio waar de temperaturen hoog kunnen oplopen.

1. Micheline:
    11 augustus 2019
    Hey Michel en Katrien! Zo te zien zijn alle elementen weeral aanwezig voor een spannend reisavontuur 😎. Geniet van elke moment, ik geniet op mijn beurt van jullie verhalen en prachtige foto’s!!
  2. Kathleen:
    11 augustus 2019
    Geniet er van! We doen mee van op afstand
  3. Van hecke:
    12 augustus 2019
    Alles ziet er weer top uit !
    Hopelijk gaat het de komende dagen wat soepeler met jullie reis .
    Groetjes, L & J P . 👍
  4. Mo:
    12 augustus 2019
    Onvergetelijke ervaring!
    Met een beetje spanning wordt het leuker achteraf!
    Nog een prettige doorreis!
    Vrienden!
    Wij genieten met jullie mee🤩🤩🤩
  5. Enja:
    13 augustus 2019
    Tja,had je nu maar zo'n onnozele "rode neuzendag" neus gekocht ,dan had je nu een startknop,ha,ha!!
    Groetjes vanuit Noorwegen,Annemarie en Benja
  6. Nicole:
    14 augustus 2019
    Zo fijn dat we mogen delen in jullie reiservaring. Ik kijk uit naar het volgende verslag.
  7. Corry:
    18 augustus 2019
    Wat schrijf je leuk en omdat wij een groot gedeelte van de weg ook hebben gereden heel herkenbaar .
    Groetjes van Arnold en Corry
  8. Karoline De Visscher:
    22 augustus 2019
    Prachtige foto's, toffe & spannende verhaallijn, ik heb ervan genoten!
    Bedankt om dit te delen. Ik wens jullie een boeiend en mooi avontuur toe. Geniet ervan !