'Terug naar start'- Polen

26 augustus 2018 - Kolka, Letland

Vanuit Georgië rijden we uiteindelijk op 14 dagen naar huis. Het oosten van Turkije en de rit door het binnenland vonden we overweldigend mooi. Vanaf Servië begon het enorm uit te vlakken en werd het autosnelweg. Eindstand op de tellers: 13.000 onvergetelijke en mooie kilometers.

Het idee was ondertussen gerijpt om 5 weken met de camper richting noorden te trekken. Enerzijds dankzij de tip van Karlien dat Gdansk zo mooi is, anderzijds omdat we vrienden in nood moeten helpen. Annemarie en Benja zitten momenteel ergens boven de poolcirkel en vinden daar geen  lekkere koffiekoeken. Kunnen we niet laten gebeuren, dus: A en B, de koeken komen eraan.😉

Duitsland: Maagdenburg

Een praktische camperstop gevonden aan de Elbe kade en dan nog vlak naast een strandbar.  Dat de slagboom bleef openstaan en we hierdoor de parking gratis konden oprijden was mooi meegenomen. Voor we richting Polen vertrekken nog even snel de fiets op en het architectonische pareltje van Hundertwasser gaan bewonderen.

Polen

Vanaf onze camping in Stogi Plaza kunnen we eenvoudig met tram 8 naar Gdansk. Onder de Gouden Poort door, langs prachtige gevels, over de Koninklijke route tot aan de Motlawa rivier genieten we van wat de stad te bieden heeft. In de schaduw van de Groene Poort staat heel strategisch een Frytki Belgijskie opgesteld. De terrasjes zitten overvol en de ganse stad is omgetoverd tot 1 grote tweedehandsmarkt. Tussen de kramen spotten we een (lachwekkende) Harley Davidson…

We gaan richting havengebied en het Europees centrum voor Solidariteit. Remember: 1989, Lech Walesa en de vakbond Solidarnosc? Met blaren op de voeten verlaten we de indrukwekkende Parel van de Baltische kust.

Volgende halte in Polen is Wolfschanze. Een spookstad/bos vol bunker ruïnes die tijdens de tweede wereldoorlog diende als Hitlers hoofdkwartier.

Hierna hebben we zin in iets luchtiger, bijvoorbeeld een uitkijktoren met zicht op het Mazurische merengebied in Gizycko.

Laatste stop in Polen wordt National Park Wigry. We houden 2 dagen halt, doen een wasje en fietsen het Wigy meer rond over verlaten bosweggetjes, zaaalig. 🌲🌲🌲

Geplande volgende etappes (Onder voorbehoud, want dat kan bij ons snel veranderen): Litouwen, Letland, Estland, Finland, Zweden, Noorwegen en terug huiswaarts.