Roemenië

24 juni 2018 - București, Roemenië

In Ordea rijden we vlotjes de grens over en Roemenië  binnen.

Af en toe een dorpje door. In bijna elk dorp zitten jonge ooievaars ons vanop veilige afstand te begluren.

We gaan richting Garda de Sus en doorkruisen Nationaal Park Apuseni. De bochtjes volgen elkaar zeer goed op… blij dat we op het einde van de rit een rustig pensionnetje (Cazare of Pensiunea) vinden.

De dag erop start zeer heet en eindigt lekker fris: regen op de Transalpina. In Voineasa moeten we meer moeite doen om onderkomen te vinden. Een dame snelt ons ter hulp en belt een vriendin die wel een kamer voor ons heeft.

De rit over de Transfagarasan  is ons voorlopige hoog(s)tepunt: 2134 meter. Langs de weg ligt nog wat sneeuw. Op de top een mooi meertje. Ervoor wat stalletjes met lokale streekproducten en lekkere bosbessen.

We duiken erna door een tunnel en zetten de afdaling in. De rit langs de armen van het meer moet niet onderdoen voor de 1000-bochtenroute.

We sluiten Roemenië  af met een bezoek aan Boekarest. Een rustige stad die we al wandelend verkennen. Van terras tot terras  door de oude stad kunnen we de wedstrijd Tunesië-België  volgen.

Ook altijd interessant is een rondleiding met de organisatie Free Tours. De geschiedenis van de stad komt zo meer tot leven.

Morgen de Donau over naar Bulgarije. Hopelijk een even soepele grensovergang!

1. Christine Haesebaert:
    27 juni 2018
    Waouwww ! Fantastisch. ..boeiend!
    Heel heel tof om jullie te kunnen volgen, ook al met de kaart, super site super 'riders'! Tot later !
  2. Marianne Zaman:
    1 juli 2018
    Verloopt alles volgens wens? Die kronkelige afdaling zou niks voor mij zijn en lijkt mij ook vermoeiend. Anders heel mooi foto's.