Bulgarije

25 juni 2018 - Svilengrad, Bulgarije

Bij Ruse rijden we over de Donau en duiken Bulgarije in. Weer een vlotte grensovergang 😊.
We lunchen aan een tankstation en worden bij het wegrijden wakkergeschud door een veel te ijverige waakhond. Resultaat: even op het andere rijvak (verkeerde vluchttaktiek, I know)… gelukkig geen tegenliggers!
Onze eerste halte is Veliko Tarnovo. Een mooie stad die tegen een rotsflank ligt. Veel leuke terrasjes in het oude stadsdeel.
De Sipka pas ligt deels in de wolken en de geur van wilde kruiden en lavendel is nooit veraf. De wegen liggen er goed bij en we staan versteld van de netheid in de steden.
We zijn op weg naar Buzludzha, een Bulgaars communistisch bolwerk, mysterieus gelegen in de bergen. Door de mist, die het zicht tot 10 meter beperkt, wordt het nog spookachtiger als het bouwwerk voor ons opdoemt als een UFO.
We kunnen er jammer genoeg niet in en hopen dat dit gebouw ooit wordt gerestaureerd. Het illegale gat in de grond lag bedekt met veel te zware stenen ☹
Voor mooie foto’s van de binnenkant check: http://www.buzludzha-monument.com
In de gietende regen arriveren we in Enina waar we een penisionnetje boekten. Hier herbekijken we onze route op basis van het weerbericht. Burgas en de Bulgaarse zuidkust zal voor een andere keer zijn.
De laatste nacht in Bulgarije is er eentje aan de grens in Svilengrad. We bezoeken het middeleeuwse fort in Mezek, voor ons eerder een gerestaureerde muur. Het boeiendste vonden we de onverwachte 3D streeft art bij de Tracian Tomb.
Een pintje op een terras kan hier nog. Vanaf morgen wordt het thee slurpen op een Turks terras.

1. Van hecke:
    1 juli 2018
    Jullie schrijven dat het er regend , wel wij vallen bijna dood van de hittegolf
    +/- 30 c wij snakken naar regen stuurt ons een beetje regen op aub !,
    dit zouden we goed kunnen gebruiken en de plantjes ook !
    Ps , alles in orde met de vissen groetjes ,
  2. Marianne Zaman:
    1 juli 2018
    Oeivaars en zonnebloemen, het komt miij bekend voor :-).
    Heel mooie trip.
  3. Enja:
    3 juli 2018
    Bier is nooit veraf in Turkije.zal je wel zien aan de blikjes langs de kant.Met de zin(fonetisch geschreven) "turkije tchok guzel"hoef je je thee nooit te betalen
    Groetjes Annemarie en Benja
  4. Vou en simone:
    3 juli 2018
    hallo Katrien en Michel,we volgen met belangstelling jullie zoveelste avontuur ! ,gezien de hitte hier moeten wij het wat meer binnenskamers houden! dus ideaal om jullie fotos te bekijken en route te volgen. Hou het veilig en rijden maar!! groetjes van ons!
  5. Dempsey:
    4 juli 2018
    Zalige reis, ziet er wel bangelijk uit! 😉
  6. Enja:
    9 juli 2018
    Wel leuk,zo'n "penisionnetje"!!!
    Sorry,moesten toch effe gniffelen!