4 Kirgiziƫ/ laatste

12 september 2019 - Bisjkek, Kirgiziƫ

Terug op Kirgizische bodem, met andere woorden het einde van onze reis zit eraan te komen.šŸ¤”

We rijden eerst richting Peak Lenin (7134m) en verblijven in het dorpje Sary Mogol, waar ze volop bezig zijn de oogst gezamenlijk binnen te halen. Ondertussen wandelen de vrouwen hun kroost naar school.

De rit naar Osh gaat langs zeer kleurrijk bergflanken en de mooie Taldyk bergpas. Het zijn onze laatste kilometers op de befaamde M41/ Pamir Highway die in Osh eindigt.

We vinden een zeer fijn guesthouse waar we Belgen treffen die met hun truck en 3 kinderen op pad zijn. Veel fietsers rusten hier een paar dagen uit en kamperen in de tuin. Ook Thomas die we al eerder hadden ontmoet (met zijn moto onderweg naar MongoliĆ«) kampeert hier. Aangenaam gezelschap dus.šŸ»

Onze tijd dringt en we willen nog een aantal plaatsen bezoeken. De gravel op dan maar naar Kazarman. Het valt op dat in de hogere regionen de yurten al worden afgebroken en kuddes naar de valleien worden gedreven. 360Ā° zicht en een stilte die enkel wordt verstoord door een zuchtje windā€¦zalig. De orkaan bovenop de pas is de enige spelbreker. Zelfs stilstaand kunnen we onze moto amper overeind houden, nog nooit meegemaakt!šŸŒ¬

Een eerste platte band voor Michel. De velg van zijn voorwiel raakte blijkbaar beschadigd, waardoor de band af en toe loskomt en lucht aflaat. Oppompen en weer verder Ā dusā€¦

Caravanserai Tash Rabat (stenen herberg) valt eerder klein uit. Het is vooral de setting die er toe doet. We zijn de enige gasten in het yurtkamp omdat het seizoen ver op zijn einde loopt. Onze rust wordt echter snel verstoord door een groep van 20 Tsjechen die de eetzaal claimen, ā€™s ochtends om 06u00 al kabaal moeten maken en bovendien voorverwarmde busjes willen, waardoor beide motor en van 06u00 tot 08u00 vlak naast onze yurt staan draaien. Er zit niets anders op dan de oordoppen te zoeken.šŸ¤«

Het ijs op de motoā€™s smelt weg bij de eerste zon en weg zijn wij. Het zweet breekt ons uit na amper 10 van de 33 gravel haarspeldbochtjes omhoog naar Song Kul. A trip down to memory lane: in 2001 fietsten we het meer rond en het is hier, op de toeristische yurt kampen na, nog niks veranderd.Ā

Via een andere pas rijden we in de barre kou door een sneeuwbui naar beneden. De eerste keer dat de regenkledij wordt uitgehaald. Toeristenbusjes rijden nog omhoog en vergeten precies altijd vaart te minderen als ze ons passeren. šŸŒØā„

Terug asfalt onder de wielen voor Kochkor, vanwaar het naar Issyk Kul gaat, het grootste meer van KirgiziĆ« (60 km x 180 km gelegen op 1600 meter) dat nooit bevriest. We verblijven in een gezellig kamp aan het meer met op de achtergrond de Tien Chan pieken en zware wolken. Een regenboog in volle glorie zorgt voor een mooie omkadering.šŸŒˆ

Nog even de middeleeuwse Burana toren bezoeken voor we Bishkek induiken. De GPS speelt nog even met ons voeten en stuurt ons voor 15 km off road langs een kanaalā€¦. niet dus.šŸ¤£

Tijd om in te pakken en de motoā€™s over te laten aan de transporteur. Onze trip was er eentje om in te kaderen, zonder breuken, grote pannes, noemenswaardige kleerscheuren of valpartijen (allez, toch niet met de motoā€¦).

šŸ‘‰ Voor herhaling vatbaar!!! šŸ‘ˆ

Fotoā€™s

1. Van hecke:
    12 september 2019
    We verwelkomen jullie terug t"huis te komen, het is was een beetje raar een tijdje zonder de buuren te zijn .
    P S hier is ook nog niets veranderd. Groetjes L & J P ,
  2. Micheline:
    15 september 2019
    Dit zag er inderdaad een prachtige reis uit, ik heb genoten van jullie reisverhalen en mooie fotoā€™s!
    Het zal lastig zijn om terug het gewone leventje van alledag op te nemen šŸ™‚
  3. Philippe&kathy:
    15 september 2019
    We hebben ervan genoten en mooie fotoā€™s šŸ‘šŸ›µ